Endelig så vi havet

I går hadde jeg litt problemer med å oppdatere bloggen på grunn av dårlig dekning på festningen fra 900-tallet i Sermoneta. Mens alle de andre sov, gikk jeg derfor på utsiden av festningen for å prøve å få dekning. Etter en liten stund hørte jeg et forferdelig hyl fra skogen og jeg tenkte det var på tide å komme seg trygt inn på hotellrommet igjen.
Neste morgen kunne guiden vår, Heidi Karine Hanssen, fortelle at det finnes mange villsvin i Italia, og villsvin kan som kjent være ganske aggressive. De er helst ute og jakter om natten. Jeg var derfor glad for at jeg valgte å gå og legge meg.

Vi var så heldige å kunne begynne dagens etappe på 60 km med å suse nedover den lange bakken vi strevde opp i går.

Anne Margrethe Dahl er klar for dagens etappe.

Det er også Inger-Lise Palm, Kirsten Løberg Hansen, Odd Eirik Tveter og Jens Kristian Røed (Tittan).

Og Sigmund Akselsen og Anne Karin Akselsen.

Nedover bakkene fikk vi tid til å nyte den flotte utsikten, det klarte jeg ikke på vei oppover dagen i forveien.

Her er klippebyen Sermoneta som vi overnattet i.

Ferden fikk videre gjennom slettelandet som Mussolini forandret fra et sumpområde til et variert landbruksområde. Lukta av gjødsel minnet meg om sommeren på bygda i Norge.
Søppel langs veiene er dessverre et vanlig syn overalt her. Midt på ei lang slette langt ute på landet satt plutselig tre mørkhudede damer med lårkorte kjoler, utringede topper, blå øyenskygge og knallrød leppestift. De satt på plaststoler under paraplyer for å beskytte seg mot sola. Prostituerte er ganske vanlig overalt i Italia, som mange andre steder i verden. Personlig synes jeg det er bra at man får oppleve det virkelige Italia når man sykler rundt. Alt er ikke bare idyll når man er på ferie, sånn er det ikke noen steder.

Vi syklet gjennom mozarellaland og forbi bøflene som produserer den beste osten.

En liten pitstop langs veien. Suzanne Moe og Anette Moe. Foto: Inger-Lise Palm

Målet i dag var sjøen og byen Terracina. Etter noen dager med lange sletter med frodige olivenlunder og vindrueranker på begge sider av veien, var det deilig å se havet også. Vi kom til et flott hotell, Hotel Torre del Sole, som lå like ved stranda, og vi var så heldige å få en suite i 10 etasje med sjøutsikt siden hotellet var fullbooket.

Utsikten fra hotellrommet.

Det ble et bad i sjøen og litt tid til å sole seg før kvelden kom.
Vi spiste en utsøkt middag på hotellet.

Solnedgang sett fra veranden på hotellrommet.

I morgen blir det besøk på markedet i Terracina, og mer bading på vei mot Sperlonga. Følg med.