Hit må vi tilbake!

Det var helt magisk å våkne til sola som steg opp fra horisonten. Tåka lå som et lag sukkerspinn over fjelltoppene og bølgene slo inn på den kilometerlange stranda.

Utsikt fra hotellet i Sermoneta

Vi syklet opp til byens historiske senter som er hele 2700 år gammelt! Her fikk vi en omvisning i sjarmerende trange gater og smug. Det er uvirkelig å tenke på hvor lenge det har bodd mennesker her, og hvor langt de var kommet allerede da i forhold til arkitektur og byggeteknikk.

God utsikt fra det historiske senteret

Vi fikk hilse på skomakeren i byen, Franco. Han er kamerat til faren til Franscesco. Han har drevet den lille butikken sin i seksti år.

Skomakeren Franco

Sykkelferden gikk videre langs havet til Sperlonga. Det var helt nydelig å tråkke rundt til lyden av bølger som slo inn mot stranda og den lette brisen som førte med seg lukta av saltvann. Folk vi passerte langs veien smilte og vinket. Vi spiste lunsj på et hyggelig sted på stranda.

Dette er noe annet enn mozarellaen vi får hjemme!

Utsikt fra lunsjen på stranda.

Noen tok seg et lite bad før maten. Vi fikk takket de dyktige og hyggelige guidene for en fantastisk flott tur og gitt dem en liten oppmerksomhet.

De flinke guidene våre, Francois, Francesco og Guilia

Endestasjonen vår for denne turen var Sperlonga. Byen ligger nydelig til ved sjøen, omtrent midt imellom Roma og Napoli.

Middag på en restaurant ved stranda i Sperlonga. Anette Moe og Suzanne Moe. Foto: Eva Holmefjord Heen

Vi stod tidlig opp i dag morges for å kikke litt i gamlebyen, Sperlonga Alta, som er over tusen år gammel. Gamlebyen ligger på en klippe over de nyere bygningene ned mot stranda. På toppen hadde vi god utsikt over Middelhavet.

Sperlonga Alta

Gamle, sjarmerende bygninger omringet oss på alle kanter. De brosteinslagte, bratte gatene og smugene er så trange at man ikke kan kjøre bil der.

Odd Gunnar Granlund og Unni Høgåsen er klare for hjemreise.

Anette Moe og Suzanne Moe vil helst være igjen litt lenger. Foto: Odd Gunnar Granlund

Sykkelferien vår i Italia er over, og det er litt vemodig å reise hjem fra dette flotte landet. Samtidig skal det bli godt å komme hjem til barna.

Siden vi aldri har vært på sykkelferie før, visste vi ikke helt hva vi dro til. Jeg kan uten tvil si at vi er veldig positivt overrasket. Vi har opplevd så utrolig mange fine steder og møtt så mange hyggelige mennesker. Og for en herlig gjeng vi har reist på tur med! Energiske, blide og omtenksomme. Det er synd at så få yngre drar på slike ferier. Jeg kan virkelig anbefale sykkelferie, og slike turer med Oliven reiser passer for folk i alle aldre. Aldersforskjellen på yngste- og eldstemann i gruppa vår var på hele 58 år. Her er det en plass til alle.

Hele gjengen samlet

Jeg vil avslutte med å takke alle som var med på turen. Denne ferien kommer jeg aldri til å glemme! Tusen takk til de flotte guidene våre, Heidi, Francesco, Giulia og Francois. De har tatt godt vare på oss. Vi håper å se dem igjen.

Og tusen, tusen takk til Oliven reiser og Magasinet Reiselyst for denne fantastiske muligheten! Sykkelferie frister absolutt til gjentakelse!